Oldschool Powah #3: Heroes of Might and Magic 2

heroes-of-might-and-magic-ii-the-succession-wars-win-cover-front

автор: Tyrael

Не можеш да си представиш какво е да пишеш за игра, която всеки себеуважаващ си геймър е рутил с часове. За заглавие превърнало се в банера, развяващ се над походовите стратегии вече толкова години. Светът на Енрот и Ератиа е оживявал пред вас неведнъж, със всичките му причудливи обитатели – герои, митологични същества, могъщи артефакти и непревземаеми замъци. Тогава какво повече, питате се, може да избълва скромната ми особа. Какво ново ще откриете в следващите думи и абзаци… Да ви кажа честно вероятно нищо, но признайте си – като ще почваме рубриката с класики нека да е както трябва.

Всъщност идеята ми първоначално бе да пиша за всепризнатата и безспорно най-култова част от поредицата, тройката. След последващо припомняне на събитията и новостите, които ни предоставят игрите разбираме, че именно двойката направи революция в походовия жанр и постави основите, които HoMM3 използва 3 години по-късно, за да се превърне в това, което е. И понеже малко от вас са циклили на двойката повече отколкото на наследника му, то нека отдадем почит на стоящия в сянка герой, за да си припомним какво даде той на света.

Първата и най-очевидна новост са двата нови града – Necromancer и Wizard, които по-късно ще се развият, прекръстят и превърнат в две от най-любимите ми фракции – Necropolis и Tower. Така в ръчичките ни попадат неуправлявани от нас досега единици като вампири, личове, костни дракони, приказни магове, титани, големи… Ала туза пика се крие на друго място. HoMM 2 въвежда нещо невиждано до този момент – способността за подобряване на единиците. Така наместо прости вампири, вече можем да командваме армии от Vampire Lords, точещи кръв и дори съживявайки падналите им събратя. Въпросните лордове, ако си спомняш, ще са причината за бруталния дисбаланс в HoMM 4 (превръщайки я буквално в неиграемо заглавие), а понякога и за закономерното банване на Некрополис в HoMM 3 сесиите.

HoMM2_screenshot

Но промените по градовете не спират до тук (ебати, пичовете от NWC са били зверски креативни по това време). HoMM 2 е майка на плеяда от неща, които за геймърите, проходили в света на Ератиа с третата част са отдавна даденост и ежедневие. Тук за пръв път на играча се дава възможност да постави кули със стрелци по периметъра на замъка си, да копае ровове пред градските стени и да строи сгради, помагащи на защитниците при обсада. Разбира се, в третата част ситуацията при последните се промени леко и Колизеума на Варварите, даващ +2 морал на обсадените единици се превърна в Escape Tunnel, даващ възможност на обсадения герой да се избяга. Fortification на Knight се преобърна в задължителния за всеки Castle Brotherhood of the Sword. Държа да отбележа и интересната опция „ad-hoc captain„, която позволява да си назначите бавачка на града ви, докато героя ви е по задачи, за да може обсадените единици да не са съвсем оголени откъм магическа мощ. Тази възможност мистериозно бе премахната в тройката, но пък там за целта се наемаше рандом герой, който да пази your precious.

И като казах магическа мощ се сещам, че не съм минал дори половината новости в това заглавие. HoMM 2 умело и на място замести странната за мен memorization система, при която една магия можеше да се кастне определено количество пъти, преди да се изразходи, с доста по-конвенционалната и удобна magic point механика (у наше село му викахме мана). И всичко вече си е по местата – магиите си искат определено количество точки, които с течение на дните си се регенерират ли, регенерират. Живот да си живееш направо.

tscreen

Финалната щриха, която героите откриха по това време, оглеждайки прекроените си гащи, бяха новите новинички второстепенни умения. Да, именно тогава през 1996г, се появяват на бял свят познатите ви Necromancy, Estates, Logistics… you name it. Така пътят, по който могат да поемат вашите герои, се разклони значително като на практика можеше да си направим каквото ни се иска – от несломим боен лидер (Luck + Leadership) до неуморим скаут, прекосяващ цялата карта буквално на две, на три (Pathfinding + Logistics).

Финалните сенки по играта са минорни и почти незабележими на фона на останалите огромни промени, но също са сред помощниците, които изтикаха HoMM 2 на километри пред оригиналната игра. Нови бойни и adventure магии, подобрена анимация на битките, преполиран фреймрейт – всичко, което трябва да притежава едно продължение, за да се нарече достойно. Но най-важното бе, че пичовете от NWC успяха да запазят духа на Heroes of Might and Magic непокътнат при все бидона от новости. Анимационната и забавна графика си е отново налице със всичките си симпатични и дори леко дебилни същества и умилителни битки, които те карат да се усмихваш дори по време на грандиозни сблъсъци и кланета. Пристрастяващият походов геймплей не е пипнат или разбъркан, а е просто поръсен с гореописаните новости, правейки го още по-пленителен и зомбиращ. Новите кампании ни запознаха с невиждани до момента герои и ни позволи да се почовъркаме с техните  съдби. И после се питате защо миналите in-game месеци постепенно са излезли от монитора…

hbuild

За финал не се сещам какво друго да ти кажа. Вече вероятно разбра (ако досега не си знаел) защо HoMM 2 е обект на това уийкли вместо култовия му наследник както и доводите ми защо именно тя трябва да е издигната на най-високото стъпало на походовия пиедестал. Можеш да се съгласиш с мен, което ще е добре. Може да си на друго мнение, в който случай ми е през кура. Ходи да се образоваш.

P.S. Heroes of Might and Magic държи титлата „най-продавана игра“ за 12 поредни месеца в много от страните в Европа

P.P.S. Помни, че HoMM 3 можеше да не е толкова добра, ако двойката не бе това, което е. И ако момчетата от NWC не я бяха донабухали с още единици, сгради, умения, магии и замъци, създавайки от HoMM 2 перфектната походова игра и кръщавайки я Restoration of Erathia.

~ от Blog of Idiots на октомври 11, 2009.

Един коментар to “Oldschool Powah #3: Heroes of Might and Magic 2”

  1. Поредната игра от добрите стари времена, която не ме е заинтригувала по никакъв начин.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: